Zajęcia integracyjne przeprowadzone podczas "Drzwi Otwartych" w dniu 28 marca 2003r. w Szkole Podstawowej w Dragaczu
Cel: wspólna zabawa poprzez uczestnictwo w zajęciach integracyjnych.
Prowadząca: Danuta Garbulińska
TOK ZAJĘCIA
I - ZABAWY NA POZNANIE INTEGRACYJNE 1. Witam tych, którzy. Dzieci siedzą na podłodze w kole, prowadząca wita tych, którzy np. zjedli rano śniadanie, mają dobry humor, dobrze się wyspali, są senni, chcą się dzisiaj bawić – jeżeli dzieci zgadzają się z prowadzącą –podnoszą ręce do góry i machają nimi. 2. Zabawa – „ Wędrujący uścisk dłoni”. Dzieci siedzą na podłodze w kole – prowadząca informuje zebranych, iż witają się palce, dłonie, nosy, plecy, stopy. II – WYCZUCIE CIAŁA 1. W siadzie skulnym rozkrocznym, uderzanie o kolana dłońmi, pięściami, rozcieranie kolan, spychanie ich do podłogi, podnoszenie. 2. W siadzie – jazda dookoła kolegi po dywanie. 3. Czołganie się na brzuchu po podłodze. 4. Turlanie dziecka z pomocą kolegi. 5. Relaks, głębokie oddechy – zabawa „kwiaty rosną – kwiaty usychają”. III – ĆWICZENIA W PARACH 1.Skłony – w siadzie rozkrocznym twarzą do siebie, naprzemienne skłony i leżenie. 2. Worki – ciągnięcie partnera po podłodze za ręce i nogi – najpierw rodzice, później próbują dzieci. 3. Mostek – dzieci przechodzą przez mostek wykonany przez kolegów ( klęk podparty) – nad, pod, dookoła. 4. Paczka – dziecko zwija się w kłębek, a współćwiczące dziecko stara się „ rozwinąć paczkę” – ciągnie rodzica za ręce i nogi. IV – ZABAWY TWÓRCZE 1. Rybak i złota rybka. Dzieci dobierają się parami – dziecko z kl. O + dziecko, które przyszło z rodzicami. Rybak pantomimą pokazuje co chce dostać od złotej rybki, np. pokazuje, że jest głodny. Złota rybka musi odgadnąć, co chce dostać rybak . Zmiana ról. 2. Bal u Wodnika. Dzieci z kl. O i dzieci z rodzicami siedzą na krzesełkach w kole, prowadząca siedzi w środku koła ( jest Wodnikiem) .Osoba siedząca w środku zaprasza do siebie na bal np. wszystkie dziewczynki, osoby w czerwonych bluzkach, itd. Kto zostanie wywołany zmienia miejsce, jeżeli Wodnik zaprosi wszystkich na bal – to wszystkie osoby wraz z Wodnikiem zmieniają miejsce. Kto nie zdąży zająć miejsca na obwodzie koła, siada w środku i jest Wodnikiem. 3. Jakim jestem zwierzątkiem Losujemy losy - na których narysowane są różne zwierzątka np. kura, kot, krowa itd. Chodzimy po sali i głosem naśladujemy wylosowane zwierzątko – szukamy swojej pary. Jeżeli wszyscy odnajdą swoją parę, stają w kręgu i przedstawiają się jako zwierzątka. V – ZABAWY Z GAZETAMI 1. Kapelusze. Taniec z gazetą na głowie, na brzuchu, na ręku, między kolanami itp. Tak samo w parach ( jedna gazeta na parę ) . W tańcu trzymamy gazetę czołami, plecami, kolanami itp. Wszystkie polecenia wykonywane są w rytm melodii. 2. Siała baba mak. Każde dziecko z kl. O i dzieci z rodzicami mają swoją gazetę. Rytmiczne nadrywanie brzegu gazety ( frędzle ) , odrywanie pasków w rytmie wyliczanki „ siała baba mak” ( jeden pasek ) , nie wiedziała jak ...( drugi pasek ) itp. 3. Kałuże. Jedna gazeta dla każdego uczestnika. Gazety leżą na podłodze – to kałuże. Bieg, marsz, skoki przez kałuże, omijanie, slalom – dzieci i rodzice poruszają się w rytm melodii. 4. Komórki do wynajęcia. Bieg , marsz po sali w rytm melodii. Cisza ( brak melodii ) – wracamy do komórki ( gazety ) , ta sama zabawa, tylko jedna gazeta na parę, zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem składając gazetę na pół, aż do momentu kiedy każde dziecko z pary stoi na jednej nodze w swojej „komórce”. 5. Bawimy się kulami. Zwijamy gazety w kulę ( oburącz lub raz prawą, raz lewą ręką ) . Swobodna zabawa kulami: kopanie, podrzucanie, chwytanie, celowanie do kosza, toczenie, przeskakiwanie, toczenie, rzucanie śnieżkami, jedzenie jabłka. VI – ZABAWY Z PIOSENKĄ 1. Samolot. Zabawa przy melodii. Dzieci z kl. O i dzieci z rodzicami stoją w kole - naśladują prowadzącą . Włączamy silnik samolotu ( pokazujemy kciukiem prawej i lewej ręki 2X w dół ), zakładamy pasy ( ręce na krzyż na biodrach, i na piersiach ) , patrzymy przez okienko , ( podnosimy ręce do góry , trzymamy dłonie skrzyżowane na głowie, tworząc okienko ) , startujemy (ręce w bok ) . W trakcie lotu wykonujemy elementy – beczka , śruba itp. 2. Misie dwa. Zabawa przy melodii i słowach piosenki – dzieci dobierają się w pary ( dziecko + rodzic, dziecko z kl. O + nowy kolega) Misie dwa 3X, misie szare, misie bure obydwa, I kochają się te misie, przytulają sobie pysie, Misie dwa 3X – zabawę powtarzamy 3X. 3. Nie gniewaj się. Zabawa przy melodii. Dzieci dobierają się parami – w rytm melodii nawzajem gniewamy się na siebie ( machając rękoma, robiąc miny, odwracając się od siebie ) a później godzimy się ( dotykając łokciami, noskami, plecami, przytulamy się do siebie ) . 4.Pieczemy ciasto. Zabawa przy melodii. Dzieci stoją w kole - naśladują prowadzącą . Trzymamy miskę w ręku i kręcimy w niej wałkiem. Wrzucamy jajka mówiąc i pokazując ( łaps, puk, chlup, siup ). Ugniatamy ciasto rękoma, ubijamy pianę, wrzucamy rodzynki, mieszamy, wałkujemy ciasto, wycieramy ręce o spodnie, wkładamy ciasto do piekarnika, podajemy je. Na zakończenie zabawy siadamy do stołu i częstujemy się „upieczonym” ciastem.
Opracowanie: mgr Danuta Garbulińska, mgr Mariola Konopińska
|